Sareak

☉ Galdakao

Janire Echebarria: “Artea, hezkuntza eta psikologiaren arteko zubiak eraikitzea maite dut”

Artea ihesbide bezala eta euskarri emozional bezala ikusten du Janire Echebarria de Dios galdakoztarrak. Artista, arteterapeuta eta ikertzailea da

|

Artea ihesbide bezala eta euskarri emozional bezala ikusten du Janire Echebarria de Dios galdakoztarrak. Artista, arteterapeuta eta ikertzailea da

Artista, arteterapeuta eta ikertzailea da Janire Echebarria de Dios (Galdakao, 1985). Artea prozesu terapeutiko gisa baliatzen du. Pertsonekin lan egiten du Janirek arte-sorkuntzaren bidez, “zerbait propioa aitor dezaten, eta deskubritzeko eta ahalduntzeko bideari ekin diezaioten”, dio. Arteaz, arteterapiaz, egin dituen ikasketez eta ikerketez, eta etorkizun hurbilean dituen proiektuez hitz egin dugu berarekin.

Arte Ederretan lizentziatua zara.
Hala da. Ezaguera dudanetik, Arte Ederrak egin nahi izan ditut. Txikitan denbora asko ematen nuen egunkarian ikusten nituen komikiak marrazten eta ahal nuen bakoitzean margotzen nuen, beraz, bokaziozko aukera hutsa da.

Argi zeneukan zer adar ikasi nahi zenuen Arte Ederren barruan?
Argi neukan pintura zela gehien interesatzen zitzaidan espezialitatea. Zaharberritze saio bat egin nuen, baina ez ninduen konbentzitu. Horregatik egin nuen pinturaren alde.

Ikasketetan zehar krisi emozional bat izan zenuela eta karrera uztea pentsatu zenuela aipatu didazu.
Bai. Nahiko etapa iluna izan zen. Krisi emozionala ez ezik, artistikoa ere izan zen, eta ez nintzen gai pintzela hartzeko. Behin baino gehiagotan pentsatu nuen ikasketak uztea. Une zaila izan zen, insomnioak, motibazio faltak eta frustrazio handiak markatua, eta horrek nire errendimendu akademikoan beherakada nabarmena eragin zuen. 

Eta zerk bultzatu zintuen berriro Arte Ederrekiko ilusioa izatera?
Nire kasuan prozesu terapeutiko bat hastea izan zen gakoa. Laguntza psikologikoagatik ez balitz, uste dut ez nintzatekeela gai izango lizentziatzeko eta are gutxiago gaur egun arte garaikideko doktoregoa egiten aritzeko. Batzuek uste dute Arte Ederrak egitea erraza dela, baina egia esan, sormen lan etengabean egotea nahiko konplexua da.

Lizentziatu ondoren, Artearen Ikerketa eta Sorkuntza Masterra egin zenuen.
Bai. Egia esan, master honek lehena eta oraina markatu zuen nigan. Hasieran, asmoa beste ikerketa mota bat egitea zen. Hala ere, EHUko Arte Ederretako fakultateko irakasle eta nire tesiaren egungo zuzendari Txaro Arrazolari nire hezkuntza-esperientzia kontatzean, potentzial izugarria ikusi genuen. Topaketa hori arte-hezkuntzako ikerketaren hasieraren hazia izan zen.

Zehazki, zer ikertu zenuen hasiera horietan?
Hezkuntza artistikoari buruzko ikerketa egin nuen. Goi-mailako arte-hezkuntzaren testuinguruan ikaskuntza-prozesuak eta hezkuntza arteko harremanak humanizatzen lagunduko zuten metodologiak bilatzen genituen, eta bilaketa horretan arteterapia agertu zen.

Hain zuzen ere, arteterapeuta zara. Zer da arteterapia?
Arteterapia hainbat proposamen artistikoren bidez lantzen den laguntza-mota bat da, hala nola, marrazketa, pintura, eskultura, mugimendua edo idazketa, eta horiekin prozesu terapeutikoak sortzen dira. Banaka eta taldeka lan egiten da. Eremu klinikoan, sozialean zein hezkuntza arloan gara daiteke arteterapia. Ikerketa betean aurkitu nuen diziplina hau, Gironako Unibertsitateko graduondoko diplomarekin eta Grefart elkartearekin batera, bertako bazkide bainaiz.

Espaciodearteterapia.com zure webgunean diozu: “Beti interesatu zait artearen bi mugekin jolastea eta arteterapiak hori ahalbidetzen du”.
Artea, hezkuntza eta psikologia diziplinen arteko zubiak eraikitzea maite dut, eta arteterapiarekin, hain zuzen, ikasketa-eremu horiek lotu ditzaket. Norabide anitzeko ezagutza beti iruditu zait aberasgarriagoa.

Arte garaikidea eta hezkuntza artistikoari buruzko doktoregoa ere egin duzu.
Ikerketa honek gero eta hurbilago du amaiera, goi-mailako ikasketen paradigma irekitzea proposatzen du, eta hezkuntza entzuteko proposamen bat da, ikasgelako ikaskuntza- eta harreman-prozesuak humanizatzeko. Esan genezake arteterapian proposatzen diren topaketek eta horien metodologiek prozesu emozionalak modu osasungarriagoan integratzen lagun dezaketela, ez soilik ikasleentzat, baita irakasleentzat ere. Gainera, oso onuragarria izan daiteke munduko pandemia maila guztietan eragiten ari denarekin.

2016az geroztik, Euskal Herriko Unibertsitateko doktoregoaren bidez, arteterapiaren metodologiei eta hezkuntza-sisteman duten aplikazioari buruzko ikerketa egiten duzue, zehazki goi-mailako arte-ikasketetan. Zer ondorio atera dituzue?
Gaur egun, elkarrizketen bidez datuak biltzeko eta testigantzak jasotzeko lanean ari gara. Zentzu horretan, beren ekarpena garrantzitsua izan daitekeela uste duten eta beren esperientzia partekatu edo elkarrizketaren bat zehaztu nahi duten pertsonak gonbidatzen ditut nirekin harremanetan jartzera espaciodearteterapia.com webgunearen bitartez. Orain arte nolabaiteko desoreka dagoela ikusi ahal izan dugu. Hau da, garrantzitsua da alderdi kontzeptuala eta beharrezko ezagutza eta teknika guztiak eskuratzea, baina gehiegi arrazionalizatzeko joera dago. Horregatik proposatzen dugu espazio bat goi-mailako hezkuntzako sormen artistikoaren barruan prozesu emozionalekin lan egiteko. Arte Ederretan —eta hori formazio gehiagotan gertatzen ote den ere jakin nahi nuke—, batzuetan, alderdi emozionala estigmatizatzen da, eta, hain zuzen ere, artista gisa dugun langaia da, eta gizaki gisa eratzen gaitu.

Erasmus beka batekin iaz Sofian izan zinen, Bulgarian.
Aberasgarria izan zen. Gogoratuko dudan esperientzia, bai maila profesionalean, bai pertsonalean. Bulgaria oso herrialde aberatsa da kulturalki, eta gastronomia goxoa du. Magiaz beteriko herrialdea da.

Zer ikasi zenuen bertan?
Hezkuntza eta prestakuntza mailetan kontrasteak topatu nituen. Pentsatu nuen kontrastea handia izan zela, kontuan hartuta oraindik susperraldi ekonomikoan dagoen herrialdea dela Bulgaria. Hezkuntza-mailan bitxia da; izan ere, nahiz eta espazio eta ikastetxeetan narriadura bat izan, prestakuntza-aukeraketaren aukera zabalagoa da, eta artearen ikuspegi zabalagoa dute. Sofiako National Academy of Arts-ek ia 50 master mota ditu. Besteak beste, ehun-artea, arteterapia edo antzerki-eszenografiaren diseinua, argazkigintza, kaligrafia, moda, automozioa eta bideo-jokoen diseinua.

Hala ere, Covid-19 pandemiaren eraginez itzuli behar izan zenuen.
Bai. Nire kasuan, Sofiako National Academy of Arts-en ikasleentzako eta irakasleentzako ematen genituen arteterapia tailerrak bertan behera utzi behar izan genituen eta horrek ikerketa atzeratzea ekarri zuen. Era berean, arteterapia eta sormenerako espazioak proposatzeko modua berrasmatu behar izan dugu, online euskarriari bidea irekiz.

Ia urtebete egingo du pandemia mundiala bizi dugunetik. Artea herritarrentzat ihesbide bat dela uste duzu?
Artea ihesbide bat izan daiteke, baita euskarri emozional bat ere; hau da, emozioak eta esperientziak berreskuratzeko laguntza. Nire ustez, garrantzitsua da jakitea prozesu terapeutiko bat eman dadin ezinbestekoa dela arteterapiaren arloko profesional baten laguntza. Baina, jakina, Joseph Beuysek zioen bezala, gizaki oro artista izan daiteke eta sormen ahalmena du. Beraz, une honetan irakurleak gonbidatzen ditut ehuntzera, marraztera, margotzera, abestera, idaztera edo gorputza mugitzera eta, behar izanez gero, laguntza espezializatua bilatzera.

Zailtasun fisiko eta intelektualak eta arazo mentalak dituzten adineko pertsonei lagundu zenien, arteterapia bidez, Galdakaon.
Arteak eta arteterapiak adinekoei autonomia handiagoa ematen die erabakiak hartzeko orduan, eta psikomotrizitatea eta memoria lantzen dituzte. Arteterapian, pertsonaren alderdi osasuntsuarekin egiten dugu lan, haren ahalmen sortzailearekin, eta ez diagnostikotik. Gainera, galeraren eta doluaren elementua oso presente egoten da kasu horietan, eta oso lan interesgarriak egin daitezke horren inguruan.

Minbizia duten adingabeekin eta haien familiekin ere lan egin zenuen, Aspanovas Bizkaia elkartearekin.
Haurrek jolaserako berezkotasuna eta jarrera dute, eta horrek sormen-espazio bat sortzen du, aukeraz betea. Arteterapiako laguntza ez da direktiboa; beraz, lan egin daiteke gaixotasuna igaroz edo beste leku batzuetara eramanez, hala nola, dolu-prozesuak, zailtasun sozialak edo moldagarritasun-zailtasunak. Jolasaren bidez, bestela emango ez liratekeen esperientziak izendatzen laguntzen die.

Zer tresna erabiltzen dira kasu horietan?
Esan nezake, adibide bat jartzearren, gorputzetik egindako proposamenekin lan egitea, baina hori pertsonaren, ibilbidearen eta historia pertsonalaren araberakoa da. Proposamen artistikoak pertsona bakoitzari eta bere beharrei egokitzen zaizkie beti.

Unibertsitateko ikasle eta irakasleekin, egoitzetako adingabeekin eta genero-ikuspegia duten emakume-taldeekin ere lan egin duzu. Nola egiten duzu lan esparru horietan?
Alde batetik, unibertsitatean ez epaitzeko eta sortzeko askatasunerako gune seguruak eskaintzen ditugu. Bestetik, egoitza-zentroetan, jolasetik eta zaintzatik gehiago lan egiten da, behin eta berriz agertzen baita familia-egoeraren ondoriozko absentzia eta galera. Aldiz, emakumeen esparruan, genero-ikuspegitik, ahalduntzera eta autoestimua eta identitatea eraikitzeko beste modu batzuk aurkitzera bideratuta daude.

Gaur egun Gironako Unibertsitateko Arteterapia graduondoko ikasleen praktika arteterapeutikoak gainbegiratzen dituzu. Gero eta ikasle gehiagok dute arteterapian interesa?
Espainian arteterapia diziplina berri samarra bada ere —20 urte inguruko ibilbidea du—, gero eta ikasle gehiagok dute diziplina horrekiko interesa. Gaur egun, Gironako Unibertsitateak, Grefart elkartearekin batera, graduondokoak eskaintzen ditu Bilbon, Valentzian, Perun eta Bartzelonan.

Era berean, arteterapiako tailerrak eta hitzaldiak egiten dituzu espezialitate desberdinetako ikasle eta irakasleekin.
“Artearen mugekin jolastuz” izeneko topaketak egiten ditugu, Arte Ederretan hezkuntza garapen indibidual eta kolektiboa birpentsatu eta hausnartzeko espazioak eskaintzeko helburuarekin. Gainera, ikus dezakegu tailer hauek benetan ahalbidetzen ote duten ikasleentzako laguntza-leku erabilgarri eta aberasgarri bat, maila artistiko eta pertsonalean. 

Otsailean Maskarak izeneko tailerra eskaini duzu.
Hala da. Online tailer bat izan da. Otsailaren 13an izan zen. Arteterapia zer den jakin nahi dutenei edo jolasarekiko eta antzerkiarekiko interesa duten guztiei zegoen zuzenduta tailerra. Inauterietako datak aprobetxatu genituen, maskarak nolabait gure komunikatzeko modua eraldatu duten elementu bihurtu direlako. Jolasaren eta antzerkigintzaren bidez, ezkututik zer ahalbidetzen duen ikusi dugu, maskara espero genuena baino luzaroagorako geratuko dela dirudienean. Interesgarria da mugimendu honi ibilbide artistiko bat ematea.

Ikastaroan banakako tailerrak ere eskaintzen dituzu. Pandemiaren arabera moldatu behar izan dituzu?
Lehen esan dizudan bezala, egoera global horrek behartu gaitu lehen uste genuena egokitzera eta berregituratzera. Digitalak gero eta leku handiagoa hartzen du; beraz, zaintza eta sorkuntza artistikorako espazioak eskaintzen ditut online tailerren bidez. Presentzialak beste ibilbide bat eskaintzen badu ere, prozesu oso interesgarriak sortzen dira biteko digitalekin. 

Apirilean erakusketa bat duzu Sofian. Zer aurkeztuko duzu bertan?
Erakusketak Herbarium du izena, artista sare bat eraikitzeko proiektua da, eta artista bakoitzak bi artista gehiago gonbidatzen ditu. Adarkatze horri esker, artista eta kultura ezberdinen lana erakusketa ibiltari bat sortzeko batu daiteke. Inaugurazioa apirilaren 18an izango da Sofian, baina Bulgarian ez ezik, atzerrian ere erakutsiko dute. Gustura joango nintzateke aurrez aurre lagunekin eta irakasleekin elkartzera egitera, baina egoera ikusita zaila iruditzen zait. Uneotan esku artean dudan obra Sofian hasi zen. Martxoaren 13tik, Bulgariako konfinamenduaren lehen egunetik, anbulantzia bat entzuten nuen bakoitzean zenbaketa bat egiten hasi nintzen. Eta, zenbakizko kode horiek guztiak bizitzak, heriotzak, laguntza-deiak eta larrialdiak bilakatu ziren. Kopuru horiek ikusteak zirrara eragiten du, eta bizitza bat zenbaki soil batera murrizteak dakarren izugarrikeriarekin jolasten dut. Jakina, hori guztia baino askoz sakonagoa da, gutxi gorabehera 300 bizitzaz ari baikara.

Arteterapia-espazio bat izateaz gain, obra sortzen jarraitzen duzu?
Gaur egun, doktoregoaren ikerketak dakarren konplexutasunagatik, tesiaren idazketan erabat kontzentratuta nago, beste prozesu artistiko bat balitz bezala. Hala ere, aldi berean eta konfinamenduaren hasieratik, margolan bat egin nuen ehunezko elementuekin eta doluaren, galeraren eta familia-sustraien inguruko performancearekin. Horregatik, polimorfismoa funtsezkoa da nire lanean: mundua nola ulertzen dudan eta nola erlazionatzen naizen ikusteko aukera ematen dit.

☉ Galdakao

Jose Mari Argoitia galdakoztarra hil da, Basconiako eta Athleticeko futbolari ohia

|

Jose Mari Argoitia // Argazkia: Athletic Club

Athleticek jakinarazi duenez, Jose Mari Argoitia futbolari ohia hil da gaur 85 urterekin. Jaiotzez Galdakaokoa, Arkotxarekin lotura handia izan zuen, familia bertakoa baita.

Basauriko CD Basconian jokatu ostean, hirurogeiko hamarkadan fitxatu zuen Athleticek eta 1972an taldea utzi zuen: hamabi denboralditan 308 partida jokatu zituen eta 69 gol sartu zituen. Besteak beste, Piru Gainza basauriarra bere entrenatzaile izan zen.

1969ko Kopa irabazi zuen, eta Argoitiak Anton Arietari asistentzia eman zion titulua lortzeko erabakigarria izan zen golean.

“Athleticekiko leialtasun handia izan zuen. Bere familiak bere oparia jaso zuen atzo, hil bezperan, elkarteko bazkide gisa 75 urte baino gehiago betetzeagatik. Lezamako beheko mailetan entrenatu zuen, filialeko bigarren entrenatzailea izan zen eta Jose Luis Mendilibarren laguntzailea ere bere lehen taldean egin zuen denboraldi bakarrean. Klubari laguntzeko beti prest, bikote paregabea osatu zuen Koldo Aguirre peñen enbaxadore zela”, adierazi dute klub bizkaitarretik.

Athleticek besoko beltza jantziko du urriaren 25ean Getaferen aurka jokatuko duen partidan.

Osorik irakurri

☉ Galdakao

Galdakaoko aparkalekuen okupazioa denbora errealean kontsultatzeko aukera dute orain herritarrek

Galdakao app-a eguneratu du Udalak. Herriko aparkalekuen okupazioaz gain, garraio publikoari buruzko informazio zehatza ezagutu dezakete galdakoztarrek

|

Galdakao app-a // Galdakaoko Udala

‘Galdakao’ sakeleko telefonoko aplikazioa eguneratu du Udalak. Eta eguneraketa horri esker, herritarrek anbulatorioko, Lapurdiko eta udaletxe ondoko aparkalekuen okupazioa denbora errealean kontsultatu ahal izango dute.

“Mapa interaktibo baten bidez, erabiltzaileek bakoitzean zenbat aparkaleku libre dauden ikus dezakete, baita hautatutako parkingera iristeko jarraibide zehatzak jaso ere”, diote udal ordezkariek.

Era berean, garraio publikoari buruzko informazio zehatza jaso ahalko dute herritarrek eguneraketari esker: Euskotreneko trenetarako itxaron denbora kontsultatzea eta Galdabusaren bi lineei buruzko informazioa ezagutzea, hain zuzen.

“Zuhatzu-Galdakao tren geltokitik igarotzen diren trenetarako itxaron denbora kontsultatu daiteke, bai Bilboko noranzkoan, baita Bermeo, Eibar eta Donostiako noranzkoetan ere. Horrela, herritarrek euren joan-etorriak modu eraginkorragoan antolatu ahal izango dituzte, alferrikako itxaronaldiak saihestuz”, diote.

Galdabusari buruzko informaziori dagokionez, erabiltzaileek mapa interaktiboan ikus dezakete geltoki guztien kokapen zehatza, baita ibilbide bakoitzaren eguneratutako ordutegiak ere.

Zerbitzu horiek eskaintzeaz gain, ‘Galdakao’ app-ak honako funtzionalitateak ditu: azken berriak ezagutzea; agenda kontsultatzea eta sarrerak eraostea; Bizkaibus lineei buruzko informazioa; botika eta guardiako farmazien kontaktuak; liburutegien eta kiroldegien informazioa eta horietan tramiteak egiteko aukera; ESAN Herritarren Arretarako Bulegoarekin zuzenean harremanetan jartzeko aukera; abisuak eta iradokizunak bidaltzea; edota Udalean egin daitezkeen administrazio tramite guztiei buruzko informazio zehatza kontsultatzea.

“Udalaren aplikazioaren bidez, eta horren azken eguneratzearekin, Udalak digitalizazioarekiko eta zerbitzu publikoak hobetzeko duen konpromisoa berresten du, herritarren egunerokoan erabilgarriak diren tresnak guztien eskura jarriz. Hortaz, aplikazioa sakelako telefonoan jartzeko gonbita egiten die Udalak herritarrei, informazioa uneoro eskura izan dezaten”, diote. App-a Android zein Apple gailuetan deskargatu dezakete herritarrek.

Osorik irakurri

☉ Galdakao

Galdakaoko Batzokiak 120 urte bete ditu eta hori ospatzeko ekitaldia antolatu dute urriaren 26an

Ikurrin igoera, ekitaldi politikoa, luntxa eta argazki erakusketa antolatu dituzte igandean Galdakaoko Batzokiaren 120. urteurrena ospatzeko

|

2014an inauguratu zuten gaur egungo Batzokia Iturrondo plazan // Argazkia: EAJ

Galdakaoko Batzokiak 120 urte bete ditu eta urteurrena ospatzeko ekitaldia antolatu du EAJk urriaren 26an, igandez.

Iturrondo plazan izango da ospakizun ekitaldia 12:00etan: ikurrin igoera, ekitaldi politikoa, luntxa eta argazki erakusketa antolatu dituzte.

Iñigo Ansola Bizkai Buru Batzarreko (BBB) presidentea izango da ekitaldian; berak emango du hitzaldia ekitaldi politikoan.

Osorik irakurri

☉ Galdakao

Torrezabaleko liburutegia itxita dago ostiralera arte Galdakaon, eraikinaren estalkiko lanak direla eta

Torrezabal Kultur Etxeko estalkia berritu du Udalak eta orain karga proba bat egin behar dute. Proba hori egiten duten bitartean hirugarren solairua itxita egongo da

|

Torrezabaleko estalkia berritzeko lanak, abuztuan // Geuria

Torrezabal Kultur Etxeko estalkia berritu du Galdakaoko Udalak. Orain, eraikinaren estalkian karga proba egin behar dute.

Proba hori egiten duten bitartean, eraikinaren hirugarren solairua itxita egongo da urriaren 22tik 24ra arte. “Bertan kokatzen da liburutegia eta, beraz, zerbitzu hori erabiltzaileentzat itxita egongo da ostiral eguerdira arte”, diote udal ordezkariek.

Auzokide, ikasle eta liburutegiko erabiltzaile guztien lankidetza eskertu du Udalak eta lan hauengatik sor daitezkeen eragozpenenak sentitzen dituela jakinarazten du. Eskuhartzearen eragina ahalik eta gehien murrizteko lanean ari da.

Era berean, makina gela handituko du Galdakaoko Udalak, “etorkizunari begira makineria berria jartzea aurreikusten baitugu”, diote.

Osorik irakurri

☉ Galdakao

Finlandiako hezkuntza sistema nolakoa den ezagutu dute Galdakaoko Elexalde Institutuko irakasleek

Finlandiako hezkuntza sistemaren “malgutasuna” eta ikasleei ematen dieten “autonomia” nabarmendu dute Gemma Gutierrez eta Edurne Ruiz irakasleek

|

Gemma Gutierrez eta Edurne Ruiz Elexaldeko irakasleek job shadowing delakoa egin dute Helsinkiko Märsky ikastetxean // Argazkia: Elexalde BHI

Eramus+ programaren barruan, Galdakaoko Elexalde Institutuko Gemma Gutierrez eta Edurne Ruiz irakasleek job shadowing egonaldia egin zuten irailaren 29tik urriaren 2ra bitartean Helsinkiko Märsky Athletics and Education ikastetxean, Finlandiako kirol-ikastetxerik handienean.

Zehazki, Finlandiako hezkuntza sistema bertatik bertara ezagutu zuten: “Esperientzia horrek aukera eman zigun lehen eskutik ikusteko Finlandiako hezkuntza sistemaren malgutasuna eta ikasleei ematen zaien autonomia, beren ikaskuntza modu autonomoagoan antolatzeko”, esan dute.

“Märsky-n, ikasturte akademikoa bost alditan banatzen da, eta horietako bakoitza gutxi gorabehera bi hilabetekoa da. Horri esker, ikasleek beren curriculum-a planifikatu eta ikasketak beren beharretara eta gaitasunetara egokitu ditzakete. Ikasleek aukeratu ditzakete ikasgaiak, ikastaroak aldatu edota irakasleak hautatu, betiere zuzendaritzak gainbegiratuta. Egituraren malgutasun horrek erantzukizuna, motibazioa eta autoantolaketa sustatzen ditu, ikaskuntza iraunkorrerako funtsezko trebetasunak”, diote.

Finlandiako hezkuntza sistema guztiz doakoa dela nabarmendu dute: “Lehen hezkuntza, bigarren hezkuntza, goi mailako bigarren hezkuntza, eta baita unibertsitatea ere. Ia guztiz publikoa da, eta ikastetxe pribatuen kopurua oso txikia da”, diote.

Digitalizazioaren garrantzia

Märsky ikastetxean digitalizazioari garrantzia handia ematen diotela ere nabarmendu dute Elexaldeko irakasleek: “Ikasle guztiek liburu digitalak eta plataforma interaktiboak erabiltzen dituzte ia ikasgai guztietan; gainera, azterketa guztiak –unibertsitaterako sarbide-probak (Ylioppilastutkinto) ere– ingurune digitaletan egiten dira. Horri esker, ikasleek modu autonomoan lan egin dezakete, baita klaseetara huts egiten dutenean ere”, diote.

Märsky Athletics and Education ikastetxeko ikasleak // Argazkia: Elexalde BHI

“Gure egonaldian Ingeles, Gaztelania, Idazketa eta Ahozko trebetasun tailerretako eskoletan parte hartu genuen, eta orientatzailearekin zein zuzendariordearekin elkartu ginen, ikastetxearen eta Finlandiako hezkuntza-sistemaren funtzionamendua lehen eskutik azal ziezaguten. Irakasleekin digitalizazioari buruzko iritziak partekatu genituen, eta nazioarteko ikasleek beren Erasmus esperientziak aurkeztu zizkiguten, ikastetxearen aurkezpena egiteaz gain”, diote.

Halaber, honakoa gaineratu dute: “Ikastetxeko instalazio bikainetan zehar bisita egin genuen eta online ikastaroen funtzionamendua ezagutu genuen, bereziki ikasle kopuru txikia duten ikasgaietan. Ikasleek modu kolaboratibo eta autonomoan lan egiten dutela ikusi genuen, liburu digitalak eta jarduera interaktiboak erabiliz”.

Ylioppilastutkinto azterketa

Finlandian goi-mailako bigarren hezkuntza (Lukio) amaitzean egiten den azterketa da Ylioppilastutkinto, eta batxiler-kalifikazioa ematen du. Eta horri esker, unibertsitatera sar daitezke Finlandiako ikasleak.

“Azterketa nazionala goi-mailako ikasketak egiteko irizpide nagusia da, eta ebaluazioa ikasturtearen amaierako notan baino gehiago funtsezko gaitasunetan eta ezagutzetan oinarritzen den ideia indartzen du”, diote.

Märskyko jardunaldiak prestakuntza akademikoa eta kirol-prestakuntza uztartzen ditu: “Ikasleek goizero beren diziplinetan entrenatzeko aukera dute, eta, aldi berean, ikasgai orokorren eta hautazkoen ikastaroak egiten dituzte. Irakasleek gela bakoitzaren erregistro zehatza dute, eta, horri esker, bertaratzen ez diren ikasleak modu autonomoan eguneratu daitezke. Eskolak errefortzuko eta banakako laguntzako eskolak ere eskaintzen ditu arreta gehigarria behar duten ikasleentzat, inor atzean geratzen ez dela ziurtatuz”.

“Märsky hezkuntza integralarekin eta eliteko kirolarekin duen konpromisoagatik nabarmentzen da. Atleta profesional asko igaro dira beraien ikasgeletatik, eta ikastetxeak loturak ditu Urhea National Training Centerrekin. Bertan, urtero, 10.000 atleta inguruk entrenatzen eta ikasten dute”, diote.

Finlandiako ereduak malgutasuna, autonomia, integrazio digitala eta gaitasunetan oinarritutako ebaluazioa uztartzen dituela berretsi dute Elexaldeko irakasleek, “gazteak unibertsitaterako zein bizitza aktiborako eta kirolerako prestatuz”, esan dute: “Beraz, Märsky adibide bat da hezkuntza nola egokitu daitekeen ikasle bakoitzaren talentu eta beharretara, arrakasta pertsonala eta kolektiboa sustatuz”.

Osorik irakurri